En trädgård tar form, del 1

För en dryg månad sedan fick jag och mitt företag Trädgårdsmästaren på Lidingö uppdraget att göra ett förslag till planteringar i en trädgård på Lidingö. Det fanns redan planer på en ny veranda och stenläggning framför den, men ingen växtlighet för att rama in trädgården och göra den trevlig att vistas i.

Utgångspunkten är en stor yta med bara jord. Här planerar vi rabatternas form och storlek.

Jag gick runt i trädgården med ägaren för att få en bättre uppfattning om hur den används och vad kriterierna för den nya trädgården såg ut. Det fanns några huvudpunkter som jag tog fasta på.

1, Trädården måste vara lättskött.
2, Växterna bör tåla skugga under vår och höst, eller delvis skugga.
3, Gärna rådjurssäkra växter eftersom det finns många fyrfotingar runt om på ön.
4, Gärna något vintergrönt.
5, Ganska strikt men även lite bulligt och livfullt.

Uteplatsen behövde omgärdas av grönska för att vara mer inbjudande att vistas på och planket kläs in lite för att inte bli för påträngande. På sidan av huset fanns inget grönt att titta på alls. Vid entrén och framför huset var det kalt på sidorna och dessutom behövdes lite insynsskydd mot en veranda.

Jag lade snabbt ut några rep, rep eller vattenslang är perfekta hjälpmedel för att testa olika rabattformer och storlekar när man gör en trädgårdsplanering. Man flytar runt dem tills man är nöjd. Till slut hade vi kommit fram till ett förslag på en lång rabatt framför uteplatsen mot planket. Ca. 17 meter lång blev den, med en relativt smal mitt men bredare rundade sidor.

Rabatten skulle kantas av en låg klippt häck och innanför den, där det ofta är skugga skulle det vara lite bulligare växter. Växtvalet blev idegran som inramning och rhododendron mot planket. Och sedan hortensior i framkant på sidorna. Men som blickfång på sidorna valde jag större solitärexemplar av trollhassel, kinesisk blomsterkornell och japansk buskmagnolia.

På sidan av huset föll valet på en bokhäck, men inte en häck i klassiskt utförande utan en häckberså utmed planket. Med en öppning på ena kortsidan så att barnen kan använda den som koja.

Jag lägger ut rep för att markera växtbäddens storlek. Då får man bättre känsla för rabatten.

Framför huset blev det en liten rabatt på ena sidan och en större på andra sidan. Här gick växtvalet igen med en kant av idegran. En japansk blodlönn  som insynsskydd och inramning till den bakomliggande trädgården. En stor rhododendron med olycklig placering skulle också flytta in i denna rabatt.

Växter valdes ut och beställdes, och för en dryg vecka sedan tog jag emot en ganska stor leverans av härliga gröna och frodiga växter. Vissa lite större och tyngre än andra, men de flesta var riktiga toppexemplar!

Snart kommer en film där jag går runt och tittar på växtleveransen och diskuterar de olika växterna.

En trädgård tar form, del 2: Växtleverans

 

 

Leave a Reply

