Krigsförklaring mot sork

Jag sköter en trädgård där det finns ett stort sorkproblem. Här om veckan när jag kom dit på morgonen låg en fin Rhododendron yakushimanum platt på marken, med avätna rötter. Där och då bestämde jag mig för att detta måste få ett slut. Jag förklarade krig mot sorkarna!

Ett sorkhål i en slänt Topcat sorkfällor i förpackning

Jag googlade på sorkfällor och olika metoder för att skrämma eller fånga sork, döda eller levande. Det jag kom fram till var att det finns många olika fällor, det finns vibrationsskrämmor, sorkfällor modell slagfällor osv. Men det som verkade effektivast var en sorkfälla som heter Topcat. Den är en av två fällor som är godkänd av Naturvårdsverket och får användas mot sork i områden där det inte förekommer mullvad.

Efter lite efterforskning hittade jag en butik på nätet där jag kunde lägga en beställning av Topcatfällan. Den fanns inte inne, men de lovade att ta hem den direkt. Efter drygt en och en halv vecka hade paketet kommit och mina två schweiziska precisionsfällor i rostfritt stål låg redo för sin uppgift.

Topcat sorkfälla av rostfritt stål.

Igår placerade jag ut de båda fällorna genom att sticka ner dem i sorkhål jag hittat i rabatterna. Jag var inte helt säker på att det var aktiva hål, men chansade. Alla andra hål jag hittade drog jag sönder eller fyllde så gott jag kunde med jord. Alla nya hål vet jag ju då är aktiva.

Imorse kom jag till trädgården spänd av förväntan. Klart att mina fällor skulle ha fångat var sin sork, eller? Besviken fick jag konstatera att sorkfällorna var tomma.  Jag har ingen tid för sådant som inte fungerar, och inte tålamod heller, så jag bestämde mig för att flytta dem direkt. Den ena stoppades ner i ett nytt hål (eller hade jag missat det igår?) i samma rabatt. Den andra fick flytta till ett hål i slänten alldeles bredvid, där är marken helt minerad av sorkhål. Risken att man vrickar fötterna är överhängande när man går där, så det kändes som en bra plats.

En halvtimme senare passerar jag fällan och ser att den har slagit ihop, men efter morgonens besvikelse antog jag att den känsliga utlösningsmekanismen bara slagit igen av sig själv. Döm om min förvåning när jag drog ut sorkfällan ur hålet och hittade… EN RÅTTA! En stendöd råtta. Topcat sorkfälla är ju precis som namnet antyder just en sorkfälla och ingen råttfälla, men den fungerade i alla fall.

Topcat sorkfälla med en död råtta i

Så även om min första dag ute på slagfältet i detta sorkkrig slutade 1-0 till sorken så kan jag inte låta bli att vara riktigt nöjd ändå!

Leave a Reply

