Småpioner äntligen i jorden

små busk pion plantor i krukor

Sedan förra hösten har jag sysselsatt mig med att driva fram pionplantor genom snabbmetoden. Det har varit spännande eftersom det var mitt första försök, och det gick oförskämt bra även om vissa fröer tog lite längre tid på sig än planerat.

De som slagit alla förväntningar är fröerna från småbuskpionen, Paeonia delavayi. De grodde nästan allihopa. Och efter att de fått första bladet i kylen så planterades de i krukor. Jag har velat ha dessa småttingar under observation första året för att inget skall gå snett. Men nu var det dags att sätta ut dem på vinterförvaring, för de skulle säkerligen frusit ihjäl i kruka ovan jord. Det är klart att det inte var ultimat att störa rotsystemet genom att ta dem ur krukorna och dela dem, men det fanns inge så mycket att välja på. Dessutom var det så många krukor på balkongen att jag inte kunde sätta ner fötterna. Ohållbart när jag skall höststäda…

rötter på liten busk pion delavayi

Sagt och gjort så rensade jag upp en yta jord och blandade upp den med en påse billig odlingsjord. Det borde räcka då det är lerigt utan att vara särskilt tung jord. Men jag får vänta på resultatet och se om de överlever vintern. Och hur de växer nästa sommar. De står ganska tätt som ni ser, med ca. 10-15 cm mellanrum vilket är för tätt i längden men bra för att spara på utrymme medan de är små. Jag får kanske plantera om dem nästa höst om inte varannan planta utvintrar.

Plantering av pion plantor

När jag räknat plantorna var det 70 stycken! Fler än jag räknat med, men jag lever under parollen ”Ju fler desto bättre” när det gäller trädgård, så jag är jättenöjd. Tilläggas skall att det är fler på gång till nästa säsong!

Leave a Reply

