Mina små magnoliaplantor

Mina magnoliafrön som jag plockade i höstas har stratifierat i kylen som jag skrivit om tidigare. Efter ca. 3 månader planterade jag dem i krukor med rhododendronjord blandad med perlite för att göra den extra luftig och varm.

fina magnolia plantor som jag sått från frön jag samlat själv

Några frön grodde direkt, ja vissa hade redan börjat gro under stratifieringen, medan vissa tar längre tid på sig. De första hamnade i jorden i slutet på februari/början på mars. Några har ännu inte fått plats i kruka. Det tar plats när man har flera hundra frön som skall ner. Nu sätter jag ju inte fröna ett och ett per kruka utan beroende på hur många jag har per sort så kan det vara upp till 16 frön per kruka. Exklusivare frön får samsas fyra stycken per kruka innan de planteras om när de fått två riktiga blad efter hjärtbladen och är lättare att hantera.

frö planta från Magnolia soulangeana, praktmagnolia Frö sådd magnoliaplanta från junimagnolia, magnolia obovata

De frön som jag satte för två månader sedan och som ännu inte tittat upp får åka in en omgång till i kylen för en till stratifiering. Det blir bara några veckor eller en månad max för att de skall få tid på sig att växa och förveda sig under sommar och höst. Om de inte gror då så får krukorna stå ute lite skyddat fram tills nästa vårvinter då jag tar in dem och ser om de vill gro. Ibland kan magnoliafrön behöva några stratifieringar för att komma igång.

Leave a Reply

