Gladiolus, en uppdatering

 

Gladiolus lökar som börjat gro
Efter 25 dagar ser mina gladioluslökar ut så här

Nu är det 25 dagar sedan jag lade ner mina gladiolusknölar i sand för att de skall komma igång lite tidigare, och få en längre och förhoppningsvis rikligare blomning. Sedan dess har de stått i en sval källare utan fönster. Nu när jag tittade till dem såg jag att de redan kommit upp en bit, och eftersom de stått mörkt är tillväxten färglös/gul. Om knölarna stått mörkt och varmt skulle de växt betydligt mycket mer, men nu är det ingen fara. Det var dock dags att ge dem lite ljus så att de inte ränner i höjden för mycket, då blir det lätt att de bryts när de skall planteras ut. Som ni ser på bilden hade sanden torkat ordentligt på ytan, så jag gav dem en skvätt vatten för att fukta igenom det hela. Första gången som jag vattnar dem sedan jag satte dem!

Frostrisken är ännu inte över, det kan ju komma frost ända in i juni… Men enligt väderprognosen skall det inte bli frost här på några dagar, så jag chansar på att sätta ut gladioluslökarna i skugga på balkongen. Täckta med fiberduk såklart! Om jag misstänker frost någon natt är det inte svårare än att ta in dem bara över natten. Tänk på att avhärda gladiolerna så att de inte blir brända av solen eller köldchockade.

När ni sedan planterar ut de förgrodda gladiolerna så se till att knölen är ca. 10 cm under jordytan, även om skottet är kortare än det. Då täcker du det med jord så tittar det upp när det är dags. Om gladiolusskottet är längre än 10 cm så får toppen sticka upp över jord.

Leave a Reply

