Ympning av okänd hästkastanj

För några år sedan hittade jag en stor hästkastanj, men ingen vanlig sådan. Jag skrev ett inlägg om den här på bloggen, och funderade på vad det kunde vara. En hybrid helt säkert, fröförökad med största sannolikhet eftersom det står en nästan lika dan precis bredvid. Men det exemplaret har inte alls samma vackra, hängande växtsätt som “mitt” träd.

Efter ett samtal med tomtägaren där trädet står fick jag veta att den planterades någon gång runt 1905, det finns ett gammalt foto från den tiden där träden syns som mycket små! Någon gissade att det var träd av tysk härkomst, men det var nog mest en gissning.

Ympris av okänd hästkastanj

Hur som helst så vill jag ju bevara denna härliga sort/klon för eftervärlden. Jag plockade så många kastanjer jag kunde hitta under träden ,men grobarheten var låg och de små fröplantorna växer mycket svagt. Som tur var, eller förutseende som jag var kanske man skall säga, så sådde jag även ett antal vanliga hästkastanjer. Dessa tog sig fint och har i år fått bli grundstammar till små ympade exemplar av den okända hästkastanjen. Jag fick ägarens tillåtelse att försiktigt ta några ympkvistar vilket var lättare sagt än gjort eftersom trädet är gammalt och har en mycket liten tillväxt.

många små ympade hästkastanjer

Nu har jag ympat 15 stycken träd, och jag hoppas verkligen att några av dem tar sig. Det var svårt eftersom grundstammarna var tunnare än ympkvistarna, och ville glida isär när jag skulle tejpa dem. Dessutom var jag inte helt nöjd med snitten på vissa. Dessutom vågade jag inte klippa av toppknoppen på alla (som sig bör) eftersom jag sett att moderträdet haft problem att bryta de små knopparna när jag tidigare år tagit några kvistar. Men nu är det bara att vänta och se hur det blir. Mycket spännande! Jag har lovat bort några av dem om de tar sig, men några vill jag självklart spara själv!

Leave a Reply

