Dags att förgro dina Gladiolus

Gladiolus "Nova Lux" som jag förgrott. Nu blommar den i slutet på Augusti.Gladiolus “Nova Lux”

Nu börjar solen titta fram och visst kliar det i odlarfingrarna! Men än är det för kallt för att sätta potatis, plantera ut tomatplantorna osv. Något som du däremot kan göra är att börja förgro sådant som tar tid på sig att gro, växa, bära frukt eller blomma.

Gladiolusknölar som skall förgro

Gladiolus eller sabellilja som den heter på svenska är en exotisk växt som (med vissa undantag) inte klarar att övervintra utomhus. Knölarna måste tas upp och förvaras frostfritt för att planteras ut igen året efter. Gladiolerna behöver ca. 4 månader från utplantering till blomning vilket gör att det kan bli lite för sent beroende på när första frosten kommer.

Därför brukar jag förgro mina Gladiolusknölar ca. en månad innan jag tror mig kunna plantera ut dem, enskilda frostnätter kan jag skydda de små med fiberduk. Då får jag tidigare blomning och jag får njuta av blommorna lite längre, både i trädgården och som snittblommor inne! Det är ju så vi känner Gladiolus bäst, som snittblomma.

I år har jag köpt nya Gladiolusknölar av sorten ‘Priscilla’ som är härligt vitrosa, med ljusgul mitt och mörkrosa kant på kronbladet. De blir ett härligt tillskott till de gula ‘Nova Lux’ jag redan har.

Du kan förgro Gladiolus i krukor, pajformar, eller stora bunkar beroende på hur många du har. Jag lägger lite jord eller sand i botten på formen jag använder och trycker sedan ner Gladiolusknölarna försiktigt. Sedan täcker jag dem och vattnar försiktigt. Tänk på att de inte skall stå blött, men inte heller torrt. Lagom är som vanligt bäst!

Gladiolus som är på förgrodd

Jag ställer Gladiolerna mörkt och svalt (oftast där jag har plats) och håller koll på dem så de inte torkar ut. Om de tittar upp för mycket bör de stå ljust. Om de står för varmt är risken att de kommer upp för fort istället för att utveckla rötterna. Då är det svårt att sätta ut dem utan att de skadas.

stora bunkar med gladioluslökar på förgroning

Eftersom jag har så många gladioluslökar som skall förgros lägger jag dem varvade i jord/sand i stora bunkar och gryor, vad jag nu hittar som är stort nog. Så här blev det i år!
Så här mycket hade mina gladiolus grott efter 25 dagar! Det finns även en annan snabbare metod för att tjuvstarta gladiolus.

Leave a Reply

