Nu händer det grejer!

Idag gick jag igenom mina pionsådder för att försäkra mig om att inget frö har börjat mögla. Dessutom kommer lite frisk luft in i lådan som annars sluter ganska tätt. Jag använder plastlådor jag sparat från take-away mat, de är alldeles utmärkta!

Pionfrö som börjat spricka upp för att rötterna skall titta ut

Hur som haver, jag lyfte upp några frön för att ta mig en extra titt, och såg då till min glädje att några frön redan har börjat spricka upp, det innebär att de är på väg att gro. Jag sådde dem för 21 dagar sedan, så jag tycker att det har gått undan. Fröna kommer från Liten Buskpion (Paeonia delavayi), de var så oemotståndligt stora och välmatade så jag var bara tvungen att så alla jag hade, 28 stycken. Nu har jag plockat säkert 100 frön till, det vore ju bara för synd att låta dem gå till spillo när de låg där under busken nästan i en hög… Jag väntar nog med att så dem tills november så jag inte får för många som får blad samtidigt. Då måste jag nämligen plantera dem i jord och se till att de har tillräckligt med ljus, och det kan vara knepigt i februari/mars. Jag brukar alltid ha för många små plantor för att de skall få plats under lampan allihopa, och står de för mörkt blir det inte bra.

Är jag först med att så pioner i år eller har någon annan hunnit före? Om du inte har hunnit plocka frön så är det inte för sent än, många pioner har fortfarande frön kvar!

Leave a Reply

