Pomologiskt magplask

massor av olika äppelsorter

Idag hade vi än en gång pomologi på schemat, och fick förmånen att besöka Nynäs slott och den tillfälliga pomologiska utställningen där. Det är Pomologiska sällskapet som har en fantastisk jubileumsutställning av äpplen och päron som är öppen för allmänheten under en dryg vecka. Utställningen är öppen till och med söndag den 4 oktober, så passa på!

När jag gick runt mellan ”fruktfaten” så fick jag en idé om att ge mig in i en pomologisk serie här på bloggen, trots att det är att ta mig vatten över hufvudet. Det finns en stor risk för ett pomologiskt magplask redan i första inlägget. Men skam den som låter en sådan trivialitet hindra en, vad är det värsta som kan hända? Kanske bara att jag gör bort mig inför hela Sveriges trädgårdselit…

Äpplen av sorten Hannaäpple

Eftersom jag inte är någon pomolog, och inte heller vad Niklas, vår lärare i pomologi, kallar ”pomofil” utan snarare helt och hållet “pomolös” som han säger, så gjorde jag en snabb sortering av de frukter jag kommer ta upp här i framtiden. Jag nöjer mig med endast två kategorier äpplen, de stora och de vackra. Sedan även en päronkategori som kan tyckas spretig, nämligen snygga päron.

Här är en kort sammanfattning av gruppernas innehåll:

Stora äpplen:
Menigasker (Sörmländsk lokalsort)
Stinas äpple (Sörmländsk lokalsort)
Alexander
Borgherre
Hannaäpple (hur kunde jag motstå…?)
Langeland
Queen
Göteborgs flickäpple

Vackert röda äpplen av sorten Röd Melon

Vackra äpplen:
Röd melon
Vrams järnäpple
Karin Sneider
Egremont Russet
Charles Ross
Ringstad (Sörmländsk lokalsort)
Williams crumps
Oretorp
Cornish Gilliflower (nej det är inte päron)

Vackra frukter av päronsorten Pingoli

Snygga päron:
Lybecker Bergamott
Pingoli
Pitmaston
Margueat Marillat
Triumphe de Vienne
Hardy
Blodpäron
Doyenne de Comice (inte så snygga men skall vara världens godaste päron enligt Fransmännen)
Ingeborg
Långs kanelpäron
Kongress
Toppig Boncretine (en raritet i Sverige)

Först ut är Menigasker, men han får vänta några dagar.

2 thoughts on “Pomologiskt magplask

Leave a Reply

