Det här med kärlek och trädgård

Ett päron i kategorin kokpäron i gruppen
Päronet ‘Kofot’

Veckan som gått har varit intensiv men härlig, rolig och lärorik. Vädret har varit till och från, men de två senaste dagarna har verkligen varit varma och sköna.

På trädgårdsmästarutbildningen har vi haft fördjupad växtkunskap och pomologi på schemat. Växtvandringar har avlösts av sortbestämning av äpplen och päron. Vår lärare Niklas är päronälskare och har berättat om päronsorter jag inte visste fanns, och med namn man absolut inte kunnat gissa sig till. Den som vann namntävlingen var en päronsort som heter ’Kofot’, och som är av typen ”Bunkakängor”, det är ett kokpäron. Så nästa gång ni är på konsum (Ok, är nog lite namnkonservativ) och handlar päron kan ni fråga efter dem. Jag skulle vilja se minen på fruktansvarig….!

I den fördjupade växtkunskapen har vi tittat närmare på växternas anatomi och på den vilda floran. Hittills har vi nog runt 100 vilda växter på vår ”att kunna-lista”, svenskt och latinskt namn. Namntoppen där är:

Nuphar luthea
Asplenium septentrionale
Dryopteris filix-mas
Myrica gale och
Caltha palustris

Sen har jag funderat en del över det där med att hitta kärleken. Det verkar lättare sagt än gjort. Jag rör mig inte i några sammanhang där det finns singlar av det motsatta könet och med samma intressen. Trädgårdsintresserade tjejer finns det gott om, men var är grabbarna?? Här i Stockholm är det krogen och gymmet som gäller och det är rätt främmande för mig. Gym? Efter flera timmar med en spade i tung lera??? Gummistövlarna blev i och för sig högklackade när jag klafsade runt, men vet inte om det duger på Sture P…?

Så jag har gjort några halvhjärtade försök på olika dejtingsidor, men det är ju de där gemensamma intressena som uteblir. Så nu har jag startat en Facebookgrupp för singlar som är trädgårdsintresserade. ”Trädgårdssinglar” heter den och inget annat. Vi är bara några stycken än så länge men blir förhoppningsvis ett helt gäng tillslut, som kan hitta på kul grejer tillsammans! Om det skulle leda till romantik vore det förträffligt, men om det ger mig nya härliga trädgårdsvänner så är det minst lika mycket värt!

One thought on “Det här med kärlek och trädgård

  1. Det måste vara härligt att gå trädgårdsmästarutbildning!?! 🙂 Hade jag inte haft mitt diskbråck i nacken hade jag nog sadlat om till det ….Jadu….kärlek och vettiga män är kanske inte så lätt att hitta 😀 Hittade min via nätet för 13 år sedan 😉 Därför är det ett jättebra och kul initativ med en datingsida för trädgårdsintresserade ! Håller alla tummar för att ni blir många medlemmar !
    Ha en fortsatt skön lördag !
    Elisabeth

    Liked by 1 person

Leave a Reply

