Frösådda träd, Catalpa och Robinia

10 stycken trumpetträd som står i krukor
Min catalpaskog, plantor sådda i våras

Jag har svårt att gå förbi ett vackert träd utan att titta om det finns några frön att plocka. Och när jag väl har frön kan jag inte låta bli att så dem, helst varenda frö. Även om det är hundratals… Det kan ibland vara ett problem eftersom jag inte har så mycket plats, och för att jag ofta sår lite för tidigt (trädgårdsterapi) när första solen tittar fram och man inte orkar vänta tills temperaturen klättrar över nollan ute. Det kan bli många små plantor som behöver stå under extraljus, och ibland har det varit tvunget att ha en pall på köksbordet under lampan där… Inte vidare praktiskt jag vet. Men ibland blir det så när man är lite för trädgårdsnördig för sitt eget bästa.

en robinia i kruka som är 22 cm hög
Största robinian har hunnit bli 22 cm hög
ca 10 rödekar som trängs i en kruka
Rödekarna trängs i krukorna. Jag hade för många ekollon för att plantera ett och ett i kruka.

I år har det blivit en herrans massa plantor av rödek, kärrek och robinia, men framför allt catalpor eller Trumpetträd som de heter på Svenska. Jag har en smärre besatthet av catalpor och tycker att det är bland de vackraste träden som finns. De är vackra under alla årstider. Under vintern är de vackra i sin knotighet och med långa, hängande frökapslar. Under sommarhalvåret får catalpan stora vackra blad och härliga blommor i juli. Bladen kommer sent, vanligtvis inte förrän i juni men sitter i gengäld kvar rätt länge på hösten.

trumpetträd i kruka som är 37 cm högt  catalpa ovanifrån. Bladen är vackert gröna och de nyutsprungna små bladen är lila.
Den här fina catalpaplantan från 2014 är nu 37 cm hög

Förra året gjorde jag ett blogginlägg om den här catalpaplantan och det kan du läsa här.

Leave a Reply

