Mitt Trumpetträd, Catalpa x erubescens

ett 30 cm högt catalpaträd  en fin liten catalpa som är ca 35 cm högt och har en knopp i toppen

Mitt Trumpetträd, Catalpa x Erubescens       Mitt gamla Trumpetträd andra sommaren

Jag gillar att så frön, det är ofta det första jag gör när solen tittar fram på vårvintern. Alla slags frön hamnar i jorden, och många gror.

I våras sådde jag för andra gången frön från Trumpetträdet, Catalpa x erubescens, på Karlaplan i Stockholm. De gror fint, och när jag sådde sådana frön för fem år sedan så fick jag två fina Trumpetträdsplantor varav en som blommade redan andra året. Det var nog bara i ren panik efter en vår i för liten kruka med bristfällig jord samt lite för lite vatten. Jag övervintrade plantorna frostfritt i garaget i två år, men tyvärr strök de med när jag var tvungen att flytta.

Den planta jag fått upp i år har växt väldigt fint så jag hoppas att den klarar vintern trots brist på lämplig vinterförvaring. Jag får fundera på alternativen. Förhoppningsvis blir den lika fin i framtiden som sin Trumpetträdsmor.

Slottsträdgårdsmästaren redogör för Stockholms Catalpor.
Svenska Wikipedia kan ni se en bild av mammaträdet, Trumpetträdet på Karlaplan.
Här är ett blogginlägg om det fina Trumpetträdet som står planterat utanför Etnografiska museet i Stockholm.

2 thoughts on “Mitt Trumpetträd, Catalpa x erubescens

Leave a Reply

