Mystisk hästkastanj, Aesculus x

en något ojämn hästkastanj som  sitter bland blad  Ett stort vackert träd som glänser rött i solen

gröna och röda löv som sitter på en lågt hängande gren  massor av vackra gröna löv

Vackra röda kastanjelöv och två frökapslar  Blodröda blad och två kastanjer

Häromdagen när jag var ute och promenerade hittade jag ett mycket vackert kastanjeträd, en Aesculus av något slag. Det är inte vilken kastanj som helst, inte en vanlig hästkastanj alltså. Det är heller inte någon ätlig äkta kastanj. Frukterna är oregelbundna till formen och rödaktiga som mogna, och bladen är lite rakare i formen och blir vackert röda som höstfärg.

Jag har försökt leta efter ett namn på denna sort, om det inte bara är en spontan korsning eller mutation, men det är det säkerligen inte eftersom det står två likadana träd bredvid varandra.

Jag plockade några fallna kastanjer som jag tänker så i vår, det är i alla fall min plan.

Är det någon trädkännare som vet vad för slags kastanjeträd detta är?

One thought on “Mystisk hästkastanj, Aesculus x

Leave a Reply

